Genelde yaşam alanımız Nilüfer ilçesi. Bu nedenle şehir merkezine nadiren yolum düşer. İstanbul yolu tarafına ise uzun süredir gitmemiştim. Terminal, DOSAB ya da yine nadiren gittiğimiz Anatolyum, IKEA gibi alışveriş merkezleri için çevre yolunu kullanmak şehir trafiğinden kurtardığı için çok daha stressiz ve güvenli olması yanında zaman da kazandırıyor.
Geçenlerde bir iş için Kent Meydanı’na doğru giderken, aldığım bir telefon ile önce Terminal’e uğramam gerekti ve Çekirge kavşağından dönerek yakın çevre yoluna girdim. Amacım İstanbul yoluna sapmak ama öyle viyadükler yapılmış ki, hedefi bulana kadar dön Allah dön. Bir an bunca harcamanın Adalet Sarayı için olduğunu düşündüm ama T2 hattını görünce ne için olduğu anlaşıldı. Zaten parayı harcama yetkisine sahip olanların adalet için bunca masrafa girmeleri şaşırtıcı olurdu. Derken 30 yılda binlerce yeni araç trafiğe girerken, bir şerit dahi genişlememiş, yıllardır tanıdığımız İstanbul yoluna çıkmayı başarmıştım. Manzara hep aynı. Hemen hemen hiçbir şey değişmemiş. Nadir birkaç farklı yapı yanında belirgin değişiklik, iki beton duvar arasında gidip gelen tramvaylar. Renkleri kırmızı. İkişer vagondan ibaret. Kent Meydanı - Heykel arası ring yapan İpekböceği ismi verilmiş tramvayın benzeri. Temmuz 2022’den bu yana 1 yıldır çalışıyormuş ama inanın ilk kez görüyordum. Yıllar önce inşaatını görmüştüm de açılışını kaçırmışım. Çektim sağa seyrettim. İki tarafına yapılmış beton duvarlar olmasa sanki turistik şehirlerdeki gezi otobüsleri ya da büyük parklar içinde tanıtım için ring yapan gezi trenleri benzeri araçlar. Sanki içerde bir rehber anlatıyor;
“Sağda ve solda tarihi oto tamirhaneleri, biraz ileride sağda meşhur tekstilin kalbi Buttim İş Merkezi ve geride tarihi fuar alanı, solda bankalar caddesi, sağda Bursa ovasına yapılan ilk büyük yapılardan Tofaş Otomobil Fabrikası…”
Güzel olmuş. Yapanların eline sağlık. Biraz da ticari bakmaya çalıştım. Böyle bir yatırımın amortisman maliyeti ne olur diye düşünerek. Rantabl bir yatırım mı değil mi? Acaba körüklü dört otobüs çok daha cüzi bir maliyetle aynı işi mükemmel şekilde yapmaz mıydı? Bunca yatırıma, harcamaya mesela DOSAB’a uzatılsa, daha süratli çalışsa nasıl olurdu?
Neyse benim işim değil. Mutlaka ki uzmanları düşünmüş, taşınmış fizibilitesini yapmış ve uygun görmüşler ki böyle yapılmış. Öyle değil mi? Bursalılara hayırlı olsun.
Hanlar Bölgesi
Heyecanla beklediğimiz ise Hanlar Bölgesi. Her yerinden tarih fışkıran ama kimsenin bunu hissetmediği, yaşayamadığı Bursa için büyük bir umut. Mimar Sinan’ın 16, yüzyılda Bursa’da yaptığı tek eser Galle Han’ı, yol geçirmek için yıkan ya da 7 antik limanı yok etmeyi beceren ya da İznik gibi bir hazinenin değerini bilemeyip turizme açamayan Bursalının belki tarihten bir özür dilemesi manasına gelecek. Bütün arzumuz Hanlar Bölgesi’nin bütün ihtişamı ile ortaya çıkması. Eğer olması gerektiği gibi tarihi özelliklere bağlı kalmakta kararlı davranılır ve suistimale uğramazsa Bursa’ya bambaşka bir hüviyet kazandıracak bir çalışmadır. Beklentimiz Bursa’nın binlerce yıllık tarihinden Osmanlı dönemine ait bir kesitin ruhunun bugüne yansıtılması. Başarılırsa Sultanahmet’ten sonra ülkemizin en anlamlı bölgelerinden birisi olabilir. Ancak çok basit hatalarla bütün değerini de kaybedebilir. Sorumlulara başarılar diliyorum. Heyecanla bekliyoruz. Aracımızı Kent Meydanı’nda bırakıp, İpek Böceği ile bölgeyi ziyaret edecek, eski günlerin hazzını ve lezzetlerini tadacak, çarşılarında ve hanlarda alışveriş yapacak, kahvelerinde dinleneceğiz. Çevremizde yerli ve yabancı turistten geçilmeyecek inşallah.